تعیین تکلیف مزارع حدواسط و تعریف جایگاه مراحل تولید

خدمت معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران
جناب آقای دکتر عبدالحی
موضوع: اعلام نظر اتحادیه در خصوص مراحل تولید و اهمیت امنیت زیستی آنها

 
 سلام علیکم
احتراما پیرو مشکلات به وجود آمده جهت صدور مجوز برای مزارع پرواری که با داشتن شرایط لازم درخواست نصب و بهره برداری از دستگاه انکوباسیون و نرسری در مرکز خود را داشته اند و به علت تقسیم بندی ارائه شده دامپزشکی در خصوص مزارع حدواسط که آنها را جزئی از مزارع تکثیر و پرورش میداند (نامه شماره 34439/10/91 مورخ 16/5/91 به استناد صورتجلسه کمیته علمی –تخصصی آبزیان سازمان دامپزشکی )  و عامل اعلام نادرست فاصله بهداشتی در بند 1 این نامه  شده است ، البته در بند 8 این مراکز را بدرستی با کد 38 زیر مجموعه آبزیان  بصورت تفریخ وپرورش معرفی کرده است.
  این اتحادیه پس از نظر خواهی از متخصصان و کارشناسان بخش و توجیه آنها  همچنین اصلاح ایین نامه صدرور مجوز برای مراکز حدواسط خواستار جلسه ای با سازمان شیلات و کارشناسان بخش برای حل مشکل شد که علی رغم پیگیری و تشکیل جلسات مختلف مغفول مانده است و هر روز متقاضیان را دچار ضرر و آسیب مینماید چرا که با شرایط موجود خرید بچه ماهی از مراکز دیگر جز تلفات و خسارت برای مرکز نخواهد بود. لذا پس از جلسه مورخ 22/9/95که در دفتر حضرتعالی تشکیل شد مقرر گردید تا اتحادیه مراحل تولید را تعریف و نحوه کنار هم قرار گرفتن این مراحل را در یک مرکز بیان نموده و در خصوص آیین نامه های موجود و اصلاح آنها بنا بر شرایط تولید در مزارع پیشنهادات خود را اعلام نماید.لذا مطالب به صورت زیر ایفاد میگردد:
  1. مراحل تولید به صورت کلی :
 1-لاین- اجداد         2-مولد سازی  3-تخم کشی       4-تفریخ      5- نرسری      6-پرواری

کلیه مراحل در تئوری بصورت اصلاح نژاد، تکثیر و پرورش نامیده و مرحله اصلاح نژاد شامل (1و2) مرحله تکثیر شامل (3و4و5) و پرورش مرحله(6) تعریف میگردد .اما چیزی که در عمل انجام میشود مرحله اصلاح نژاد در ایران انجام نشده  لذا مراحل(2و3و4و5) به عنوان مراکز تکثیر معرفی گردیده است و بسیاری از مزارع پروار (6)با تامین تخم چشم زده اقدام به اجرای مراحل (4و5و6) مینمایند .
لذا با توجه به شرایط تولید در ایران ترکیب مراحل به صورت زیر پیشنهاد میگردد:


(1تا 6) :                          نام:  (اصلاح نژاد ،تکثیر و پرورش)     شرایط امنیت زیست:  E
(1تا 5 ) یا (1ت3):             نام: (اصلاح نژاد و تکثیر)                 شرایط امنیت زیست:  E     
(1تا 2) یا (1):                  نام:( اصلاح نژاد)                           شرایط امنیت زیست:   E
(2تا5) یا (4و5):                نام: تکثیر                                   شرایط امنیت زیستی:  H   
(2تا6) یا (3تا6):                نام :تکثیر و پرورش                       شرایط امنیت زیستی:  H          
(4و5):                            نام :تفریخ                                  شرایط امنیت زیستی:  M   
(4تا6):                            نام: تفریخ و پرورش                      شرایط امنیت زیستی:  L
 (6):                              نام: پرورش                                 شرایط امنیت زیستی: 
L



شرایط امنیت زیستی بر اساس اهمیت در  تولید ، اثر گذاری بر سایر مراحل ،جابه جایی و وجود مولد تعریف شده است. در خصوص مراکز تفریخ ، این مرحله میتواند در مراکز تکثیر ویا مراکز پرورش تعریف شوند. در تولید خروجی مراکز تکثیر میتواند تخم چشم زده و یا بچه ماهی باشد که الزاما تخم چشم زده حاصله به مرکز تکثیر منتقل نمی شود و به مرکز تفریخ و یا تفریخ و پرورش منتقل میشود. به ما ثابت شده علاوه بر اقتصادی بودن جابجایی تخم چشم زده عوامل بیماریزا نیز بسیار قابل کنترول میباشد.
2- آیین نامه های موجود:
  1. مراکز اصلاح نژاد: تاکنون تهیه نشده است وباید توسط سازمان شیلات و اتحادیه تدوین شود.
  2. مراکز تکثیر و تکثیرو پرورش: آیین نامه توسط شیلات تهیه شده و از اتحادیه نسبت به آن نظر خواهی شد که اتحادیه اعلام داشته آیین نامه به گونه ای تنظیم شود که مراحل تفریخ و نرسری و آیین نامه مربوط به مراکز تفریخ در نظر گرفته شود، همچنین مفهوم پیش مولد و تعیین تکلیف تخم استحصالی از آن در این آیین نامه مشخص نگردیده که اعلام گردید
  3. مراکز تفریخ : آیین نامه این مراکز توسط شیلات و اتحادیه(مشارکت جدی مراکز تفریخ و کارشناسان شاغل در بخش) نوشته شد و پس از فراز و نشیبهای طی شده به عنوان آیین نامه مراکز حدواسط ثبت گردید که اتحادیه نسبت به لغت حدواسط اعتراض نموده و در بازنگری جدید به عنوان آیین نامه مراکز تفریخ اصلاح گردید.
  4. مراکز پروار : آیین نامه آن موجود بوده که در خصوص تعیین ظرفیتهای آن و تعریف سیستمهای تولید باید با اتحادیه بازنگری انجام شود.
در حال حاضر به علت مشکلات موجود در تهیه و توزیع تخم چشم زده و بچه ماهی ، انتقال بیماری از طریق حمل  و مسائل اقتصادی، تعیین تکلیف مراکز تفریخ و رابطه آن با مراکز تکثیر و  پرورش در اولویت قرار دارد. در دنیا قوانین بر اساس ساختار تولید و نیاز آن نوشته میشود و مقاومت در برابر خواسته به حق تولید کنندگان جز اتلاف وقت و آسیب به تولید نخواهد بود امید است که در نظرات خود این مهم را لحاظ نموده و جهت حل مشکلات سریعتر اقدام نماییم و یادمان باشد که صدور مجوز  توسط نظام مهندسی انجام  میشود که درک درستی از مطالب ندارد پس مسائل باید کاملا شفاف مطرح گردند.
 
 
باتشکر
آرش نبی زاده
مدیر عامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی
 
 

تماس با ما

تهران،خیابان فاطمی،بین سیندخت وجمال زاده،پلاک 236 - معاونت آبزی پروری (میز مشترک سازمان شیلات ایران واتحادیه)
02188904808
02188904808
09338378117
info@sardabi.ir

آخرین اخبار

1397/02/28 13:13
واردات تیلاپیا عامل اصلی اشباع بازار آبزیان شده و آسیبهای جدی به تولیدکنندگان وارد می سازد و ...
1397/02/28 14:00
مصوبه کمیسیون مدیریت آبزی پروری
1397/02/02 14:30
فروش مرغوبترین خاویار قزل آلا و ماهی استورژن
1397/02/02 13:10
فروش کلی و جزئی قزل آلا و سالمون
1396/11/03 19:21
سازمان شیلات ایران به درخواست اتحادیه مرکزی تعاونیهای کشاورزی ماهیان سردآبی کشور با ممنوعیت واردات تیلاپیا موافقت کرد.
1396/02/25 00:20
شیوه نامه نحوه واردات و نظارت بر توزیع تخم چشم زده ماهی قزل آلا
1396/02/15 20:02
اعلام مصوبه هیات وزیران در خصوص واگذاری اختیارات دستگاهای اجرایی
1396/02/15 20:16
نامه دامپزشکی به اتحادیه اروپا بابت ضوابط صادرات ماهی قزل الا
1396/02/15 20:20
دعوت به جلسه کمیسیون عالی مدیریت ابهای داخلی
1396/02/15 20:25
عضویت مدیر عامل اتحادیه در شورای راهبردی طرحtcp

بلاک گالری تصاویر

آمار بازدید

66.63K
11.02K
392
3.09K
6.03K

تاریخ و زمان

يكشنبه 30 ارديبهشت 1397
Sunday 20 May 2018