مصرف ماهی قزل­ آلا چگونه از چاقی جلوگیری می­کند؟

1398/01/01 11:19

مصرف ماهی قزل­ آلا چگونه از چاقی جلوگیری می­کند؟

ماهی و دیگر انواع غذاهای دریایی منبع مهمی از پروتئین در سراسر جهان هستند. در کل، آنها 6حدود درصد از پروتئین رژیمی را تشکیل می دهند. ماهی قزل آلا از ماهیان با درصد پروتئین و چربی مناسب است. چاقی، یک اختلال است که بسیاری را درگیر نموده و به علت عوارض بد سلامت جامعه را بخطر می اندازد. مصرف ماهی قزل­ آلا به علت داشتن ترکیبات خاص، موجب تحریک اکسیداسیون  )سوختن ( چربی در بدن و در نتیجه کاهش توده چربی بدن می­گردد. مصرف مداوم ماهی در برنامه غذایی هفتگی، به کاهش و نگهداری وزن در حدّ متعادل کمک می­نماید.

پروتئین بزرگترین عامل جلوگیری کننده از چاقی

از بین ترکیبات درشت مغذّی )پروتئین، چربی،کربوهیدرات(، پروتئین تأثیر بیشتری بر سیری زود هنگام دارد. به نظر می­رسد که جیره های غذایی کاهش وزن حاوی مقادیر بیشتر پروتئین، تأثیر بیشتری بر کاهش اشتها داشته اند. بنابراین منجر به مصرف کمتر غذا در مقایسه باجیره غذایی با پروتئین کمتر، میشود. ماهی یک ماده غذایی غنی از پروتئین، با چگالی به نسبت کم انرژی است بنابراین ماهی به عنوان بخشی از یک جیره متناسب، با افزایش سیری همراه است. و با توجه به اینکه پروتئین قزل آلا به نسبت بالاتر است مصرف ماهی قزل­آلا به کاهش چاقی بهتر کمک می­کند.
در تحقیقاتی که انجام شد نشان داد یک وعده ناهار شامل پروتئین ماهی در مقایسه با یک وعده ناهار شامل گوشت گاو، منجر به کاهش معنی داری در انرژی دریافتی می­شود (2765کیلوژول در مقایسه با 3080کیلوژول). یک مطالعه تأثیر پروتئین را بر سیری بررسی کرد نشان داد جیره های غذایی از نظر چربی کم بودند و شامل: استیک کم چرب، سینه مرغ و ماهی بودند. محققان دریافتند که در مقایسه با استیک یا سینه مرغ، میزان گرسنگی بعد از مصرف ماهی به شکل معنی داری کاهش یافت است.
 

اسیدهای چرب غیر اشباع  و جلوگیری از چاقی

مصرف ماهی قزل­آلا میزان زیادی از چربی های غیر اشباع مورد نیاز بدن را تامین می­کند. اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا 3 جزء چربی های خوب هستند و نقش مهمی در از بین بردن سلول های چربی مضر موسوم به چربی های سفید و تبدیل آنها به چربی های مفید بازی می کنند. روغن ماهی، گیرنده‌هایی را در دستگاه گوارشی تحریک کرده و دستگاه عصبی سمپاتیک را فعال می­نماید. سپس به دنبال آن سلول‌های چربی سفید به نوع بژ (چربی نوع بژ گروهی از چربی ها هستند که باعث افزایش سوخت و ساز چربی مضر سفید می­گردد) تبدیل می‌شوند. طبیعتاً ماهی ها به عنوان یکی از منابع سرشار امگا 3 از چنین خاصیتی بهره مند هستند و خوراکی مناسب برای آنها که می خواهند وزنشان را کم کنند محسوب می شوند.
از طرف دیگر مصرف ماهی قزل­آلا اسیدهای چرب امگا 3 را که با افزایش سن کاهش پیدا می­کند را  افزایش می­دهند. این اسید چرب خوب مانع متراکم شدن چربی ها در دوران میانسالی می گردد. یکی از تبعات افزایش سطح چربی های خوب مقاوم شدن بدن در برابر بسیاری از بیماری ها سخت از جمله: سرطان، سکته های قلبی و مغزی و التهاب های بدنی است.

 
 

تماس با ما

ادرس 1:تهران،خیابان فاطمی،بین سیندخت وجمال زاده،پلاک 236 - معاونت آبزی پروری (میز مشترک سازمان شیلات ایران واتحادیه) ادرس 2:تهران میدان میوه و تره بار پیروزی غرف 81-82
02188904808
02166917390
09111931764
info@sardabi.ir

آخرین اخبار

1400/09/04 10:00
اعلام قيمت تمام شده مهر ماه 1400از طرف اتحاديه
1400/08/12 10:00
چه عواملی باعث گرانی بی‌رویه ماهی شده است؟
1400/07/29 10:00
تامين ماهي قزل الا و قزل سالمون كاركنان شبكه سازمان تعاون روستايي
1400/07/29 10:00
اعلام تعرفه بيمه قزل الا - سالمون سال زراعي-ماهيان سردابي1400
1400/07/27 11:00
پيشنهادات اتحاديه به صندوق بيمه محصولات كشاورزي
1400/07/23 10:00
اعلام خطرات براي بيمه تكميلي ماهي قزل الا-سردابي
1400/07/16 10:00
خلاصه جلسه بيمه درخصوص نامه اتحادي
1400/07/07 22:00
جلسه وزير با تشكلهاي بخش شيلات و تاكيد بر محوريت تشكلهاو واگذاري وظايف به انها
1400/06/27 10:00
معرفي شركت زيست فناوري به نژادي ايرانيان براي شناسايي الكترونيكي و ريزتراشه هاجهت شناسايي مولدين قزل الا
1400/06/27 11:00
تفاهم نامه شيلات و دانشگاه صنعتي اصفهان در خصوص اصلاح نزاد ماهي قزل الا و ساير ابزيان

بلاک گالری تصاویر

آمار بازدید

1.35M
15.38K
1836
2.15K
55.6K

تاریخ و زمان

دوشنبه 8 آذر 1400
Monday 29 November 2021